مواد موجود در آسپرین به درمان دیابت کمک می کند

محققین دریافتند بین مواد موجود در آسپرین و یک پروتئین که در تنظیم رشد سلول ومتابولیسم دخالت دارد ارتباطی وجود دارد. این موضوع میتواند به درمان جدیدی برای سرطان و دیابت نوع 2 کمک کند.

دانشمندان کانادایی، استرالیایی واسکاتلندی دریافتند که سالیسیلات که از پوست درخت بید بدست می آید می تواند  به بهبود عملکرد AMPK(AMP-activated protein kinase)  کمک کند.

این پروتئین به هنگام انجام ورزش و مصرف متفورمین فعال می شود . قبلاً مشخص شده بود که ماده ی سالیسیلات می تواند به عنوان یک داروی ضدسرطان استفاده شود. یافته های تحقیق اخیر نشان می دهد که مصرف روزانه ی انسولین میتواند سبب پایین آوردن خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها و همچنین جلوگیری از گسترش تومورها شود.

این تحقیق در مجله ی Scienceمنتشر گردید دراین مقاله محققین خاطر نشان کردند که به مطالعات بیشتری برای تعیین غلظت سالیسیلات موثر نیازمندند.

دکتر steinbergمی گوید: تحقیقات مانشان داد که در برابر ورزش ومتفورمین که سبب افزایش فعالیتAMPK  از طریق اعلام خطر برای تعادل انرژی سلول می شوند، تأثیرات سالیسیلات به یک تک اسید آمینه یعنی سرین شماره ی 108 در زیر واحد بتا شماره ی یک بستگی دارد. سالیسیلات سبب افزایش سوزانده شدن چربی و کاهش چربی کبد در موش های چاق می شود.

چنانچه زیر واحد بتا یک از پروتئین  AMPKرا حذف کنیم تأثیرات سالیسیلات نیز در موشها مشاهده نمی شود این موضوع محل اثر سالیسیلات را مشخص می کند.

منبع: www. diabetes.co.uk